עקבו אחרינו
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
פנינים של חכמה
  • הכל אהבה נקרא ובשביל אהבה קיים הכל
  • רצונך להיות אהוב? היה אוהב
  • אלוהים אינו אוהב, אלוהים אינו לא – אוהב, אלוהים הוא אהבה, תן אהבה ואתה נותן אלוהים, תן אהבה ואתה מקבל אלוהים
  • אהבה היא הנכס היחיד המתרבה ככל שמפזרים אותו יותר. ככל שאתה נותן יותר, נותר לך יותר
  • הכלא הגרוע ביותר הוא לב סגור
  • יום אחד, אחרי שנכבוש את הרוח, את הגלים, את הגאות ואת כוח המשיכה, אנו נרתום את אנרגיית האהבה. ואז בפעם השנייה בתולדות העולם, יגלה האדם את האש
  • האהבה היא כמו כינור. המוזיקה עלולה לעצור מפעם לפעם אבל המיתרים נשארים לנצח
  • האהבה היא הדרך שבה שליחי המסתורין מגלים לנו דברים
  • ייתכן שאהבה היא התהליך שבאמצעותו אני מוביל אותך בחזרה אל עצמך. לא כדי להיות מי שאני רוצה שתהיה, אלא מי שאתה באמת
  • היכן שיש אהבה יש חיים
מאמרים

המוזיקה, ביטוי של הנשמה

יש לי מוזה!

Chang your Heart

מזרח

אלימות – נקודת ההיפוך

פלורנס נייטינגל – אחות חומלת ולוחמת

אמא תרזה – כוחה של אהבה

האלטרואיזם קיים, ועלינו לטפח אותו

להכיר הומאופתיה

מי מפחד מהאמת?

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
אקרופוליס החדשה בישראל
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
  • 0 פריטים₪0.00
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
אקרופוליס החדשה בישראל
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
ראשי » מאמר » תרבויות רבות, אנושות אחת

תרבויות רבות, אנושות אחת

לפני מספר שנים צפיתי בסרט התיעודי "בייביז" שיצר תומאס באלמס. הוא עוקב אחר השנה הראשונה לחייהם של ארבעה תינוקות ממונגוליה, יפן, קליפורניה ונמיביה. הסרט אינו מכיל קריינות, הוא נותן לתמונות לדבר בעד עצמן, ומציג את הניגוד העצום הקיים בין ארבע התרבויות הללו. מדהים לראות כיצד, תוך שנה אחת בלבד, חוו ארבעת התינוקות הללו חוויות שונות לחלוטין מהחיים על הפלנטה הזו, מה שללא ספק ישפיע רבות על הדרך שבה הם יבינו את העולם ויחיו בו.

כולנו מובנים על ידי החינוך התרבותי שלנו, ותרבותנו משפיעה עלינו יותר ממה שנדמה לנו. לפי האנתרופולוגית האמריקאית רות בנדיקט: "ההבדלים המכריעים המבדילים בין חברות אנושיות ובין בני אדם אינם ביולוגיים. הם תרבותיים". הסביבה התרבותית שלנו מגדירה עבורנו מה נכון, מקובל, היגייני, נורמלי, מסוכן, בטוח, מנומס וכדומה. היא מפתחת את הטעם שלנו, היא מעצבת את הדעות שלנו, מחליטה מה נלמד ומה לא נלמד, היא משפיעה על סולם הערכים שלנו ומשפיעה על הדרך בה אנו חושבים, מרגישים ופועלים.

ההבניה התרבותית שלנו היא מה שאנחנו מכירים, ובדרך כלל איננו מפקפקים בה. התרבות שלנו היא נקודת ההתייחסות שלנו לאופן שבו הדברים נעשים ב"דרך הנכונה". אנושי מאוד לחשוב שהדרך שבה למדנו משהו היא הטובה ביותר, ולשפוט דרכים אחרות לעשות משהו  לרעה. אבל כאן טמון פוטנציאל עצום לאי-הבנות ולקונפליקטים. כמו שהסרט "בייביז" מתאר טוב כל כך: אין רק דרך אחת ללדת, לגדל ילדים, לשמור עליהם וכדומה. יש דרכים רבות לעשות משהו, ולכולן יש היגיון וסיבה מאחוריהן.

מה שתקף לנורמות תרבותיות שונות, תקף גם להיסטוריה. אנו נוטים לשפוט את העבר על פי הסטנדרטים הנוכחיים שלנו, ולחשוב שזה הדבר הנכון לעשות. עם זאת, כפי שמנסחת זאת בתמציתיות השורה הראשונה הבלתי נשכחת ברומן "המקשר" של ל"פ הארטלי: "העבר הוא ארץ זרה; הם עושים דברים אחרת שם."

 

ללמוד לחשוב בעצמנו

אם כך, איזו גישה עלינו לאמץ מול דבר שהוא שונה מאוד, ולעיתים קרובות מתנגש עם הנורמות שלנו? איך נוכל עדיין לחוש "מה נכון ומה לא נכון" – המצפן המוסרי שלנו, שהוא כל כך חשוב! – ועם זאת לא להפוך לשיפוטיים? אני חושב שנקודת פתיחה טובה תהיה להכיר בכך שליישב חילוקי דעות זו אכן משימה קשה מאוד, וגם לקבל את העובדה שזה ידרוש מאיתנו מאמץ אמיתי.

כולנו נצטרך לפתח תחושת עצמי עמוקה ואותנטית, שאינה מרגישה מאוימת מהשונה. כולנו נצטרך ללמוד לחשוב בעצמנו, כדי שנוכל להתבונן על ההבדלים בעיניים רעננות וחסרות פניות. כולנו נצטרך להגדיל את היכולת שלנו לאהוב. וכולנו נצטרך לזכור שהרוב המכריע של ההבדלים בינינו הם מקריים לחלוטין, ושאילו היינו נולדים לנסיבות שונות, היינו חיים וחושבים אחרת לגמרי.

כל אלה הם דברים שקשה להשיג, ונשאלת השאלה: מה יכול לעזור לנו לעשות את המאמץ הזה? יכולים להיות לכך שני מניעים: האחד הוא הכרח מוחלט, כיוון שהעולם שלנו הולך וקטן, ויש בו פחות מקום "לחיות ולתת לחיות". השני הוא אולי התקווה האידיאליסטית הטבועה בנפשנו, המתבטאת במילותיה של אודה לשמחה של שילר, שהונצחה בסימפוניה התשיעית של בטהובן: כוח הקסם שלַךְ מאחד מחדש / את כל מה שנפרד בגלל מנהגים / ותחת כנפייך העדינות / כל בני האדם הופכים להיות אחים.

אני משוכנעת שיום אחד נבין כולנו שאנחנו חלק מאותה אנושות, ושתמיד היינו מאוחדים מעבר להבדלים הגזעיים, המיניים, התרבותיים, הדתיים, החברתיים והאחרים שלנו.

חדשות אקרופוליס בעולם

אתר אקרופוליס הבינלאומי

עיתון אקרופוליס
חדש! הספר ״ריכוז והתעוררות פנימית״ בפורמט דיגיטלי - באתר ״עברית״

מודעת ספר דיגיטלי

Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by New Acropolis Israel
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס