עקבו אחרינו
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
פנינים של חכמה
  • הכל אהבה נקרא ובשביל אהבה קיים הכל
  • רצונך להיות אהוב? היה אוהב
  • אלוהים אינו אוהב, אלוהים אינו לא – אוהב, אלוהים הוא אהבה, תן אהבה ואתה נותן אלוהים, תן אהבה ואתה מקבל אלוהים
  • אהבה היא הנכס היחיד המתרבה ככל שמפזרים אותו יותר. ככל שאתה נותן יותר, נותר לך יותר
  • הכלא הגרוע ביותר הוא לב סגור
  • יום אחד, אחרי שנכבוש את הרוח, את הגלים, את הגאות ואת כוח המשיכה, אנו נרתום את אנרגיית האהבה. ואז בפעם השנייה בתולדות העולם, יגלה האדם את האש
  • האהבה היא כמו כינור. המוזיקה עלולה לעצור מפעם לפעם אבל המיתרים נשארים לנצח
  • האהבה היא הדרך שבה שליחי המסתורין מגלים לנו דברים
  • ייתכן שאהבה היא התהליך שבאמצעותו אני מוביל אותך בחזרה אל עצמך. לא כדי להיות מי שאני רוצה שתהיה, אלא מי שאתה באמת
  • היכן שיש אהבה יש חיים
מאמרים

המוזיקה, ביטוי של הנשמה

יש לי מוזה!

Chang your Heart

מזרח

אלימות – נקודת ההיפוך

פלורנס נייטינגל – אחות חומלת ולוחמת

אמא תרזה – כוחה של אהבה

האלטרואיזם קיים, ועלינו לטפח אותו

להכיר הומאופתיה

מי מפחד מהאמת?

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
אקרופוליס החדשה בישראל
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
  • 0 פריטים₪0.00
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
אקרופוליס החדשה בישראל
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
  • דף הבית
    • חיים פילוסופיה
    • בונים קהילה
    • גוף ונפש
    • אמנות ותרבויות
    • מדע ומיסטיקה
  • מי אנחנו
  • מרכזי אקרופוליס החדשה
    • תל אביב
    • ראשון לציון
    • פרדס חנה-כרכור
    • חיפה
    • קריות
    • כרמיאל
    • מנחמיה
  • Living Philosophy – קורס פילוסופיה כדרך חיים
  • מגזין אקרופוליס
  • צור קשר
ראשי » מאמר » עם הפנים לשמש

עם הפנים לשמש

שעת בוקר מוקדמת; מצרים הגדולה מתעוררת ליום חדש. השמש יוצאת לאטה מבין העננים ושולחת את קרניה הבהירות אל תלולית עפר, ממנה מגיחה חיפושית קטנה ושחורה. החיפושית העליזה מפזזת לה כה וכה, עד שמגיעה – מכל הדברים שבעולם – אל ערימת גללים שהשאירה אחריה עז, שעה קלה קודם לכן. מהערימה צרה החיפושית כדור עגול ומושלם, אותו היא אוספת עמה ברגליה האחוריות אל תלולית העפר, הבית שאותו עמלה להכין לצאצאיה…

החרפושית הינה אחד הסמלים המוכרים ביותר ממצרים העתיקה ואולי המזוהה ביותר עמה. המצרים קשרו בדמיונם בין חיפושית הזבל לבין אחד ממאפייניה של שמש הבוקר, הרגע המסוים בו נולדת השמש מחדש באופק המזרחי. דמותה הייחודית של החרפושית מופיעה באמנות המצרית באופנים רבים ומגוונים: מפוסלת בגדלים שונים, חקוקה על קירות קברים ומקדשים, מצוירת על פפירוסים, מעטרת קמעות ומתנוססת על תכשיטים מלכותיים מפוארים.

הבחירה המצרית לתאר את אחד מפניו של אל השמש – אחד האלים המרכזיים ביותר בתודעה המצרית העתיקה – בחרק שולי הניזון מגללי בעלי חיים, מעלה אצל רבים כיום תחושה אמביוולנטית ועשויה להישמע לאוזנינו המודרניות תמוהה למדי. עם זאת, בחינה מעמיקה של סמל החרפושית, חושפת בפנינו את נקודת מבטם הייחודית של המצרים הקדמונים על היקום ומרכיביו, את עושר דמיונם ואת יכולתם לקשור בין תופעות טבעיות שונות, לכדי מערכת סמלית אחת שלמה.

המצרים, כמו בני חברות מסורתיות רבות, ניהלו את חייהם בתוך ממלכת הטבע וכחלק בלתי נפרד ממנה. סביבתם הטבעית כללה צמחים, חיות, חרקים, זוחלים, עופות ודגים, והיה זה אך טבעי עבורם להשתמש בדימויים טבעיים אלו כמטאפורות סמליות, הממחישות רעיונות מופשטים, דתיים ופילוסופיים. בניגוד לדעה המקובלת, המצרים לא סגדו לחיות עצמן, אלא השתמשו בדמויותיהן ומנהגיהן להמחשה ויזואלית, סמלית ורעיונית של תפיסותיהם אודות טבע המציאות והעולם.

החרפושית – אופיה ומנהגיה

החרפושית המצרית מזוהה לרוב עם חיפושיות ממשפחת–העל 'הזבליתיים' – Scarabaeoidea, או בשמן העממי: 'חיפושיות זבל'. החיפושיות קיבלו את שמן משום שהן ניזונות בלעדית או בעיקר מגללי פרות, סוסים, עזים וכד'.

חיפושיות הזבל מכינות לעצמן מזון לשעת הדחק, בה לא ימצאו בקרבתן גללים למאכל: הן נוברות בצואה הנקרית בדרכן וצרות ממנה כדור קטן; לאחר מכן הן אוחזות בו באמצעות רגליהן האחוריות החזקות ומגלגלות אותו בעודן במהופך אל עבר איזור מתאים, בו הן חופרות מחילה באדמה. הכדורים משמשים גם להדגרת צאצאיהן: החיפושיות חופרות מחילות, ומכניסות אליהן כדור זבל בו הן חופרות גומה, מטילות בה וסוגרות אותה בגוש זבל נוסף. זחל החרפושית בוקע וניזון מכדור הזבל שסביבו, הופך לגולם בתוכו ובהמשך בוקע ממנו כחרפושית בוגרת.

סמליות החרפושית

סמל הינו אלמנט צורני קונקרטי, המשמש כמרכבה לערכים ומשמעויות מופשטים. הסמל משמש כשער, המאפשר לאלו היודעים להביט בו – שלא באמצעות עיניהם הפיזיות, להיחשף לתובנות ורבדים עדינים יותר של המציאות. בשל היותו רב רובדי, מצליח הסמל לשאת עמו משמעויות רבות, וכך זה שאוזנו הפנימית כרויה לסודות שפת הסמלים, יכול לפענח אותו על כל רבדיו ומשמעויותיו. החרפושית כסמל, מציגה בפנינו במספר אופנים את דרכו של אדם שהינו תלמיד החניך לאמת, הפילוסוף השואף אל החכמה:

עבודה אינטליגנטית עם אתגרי החיים: היות והיא מגלגלת את כדור הזבל במהופך באמצעות רגליה האחוריות, אין חיפושית הזבל מסוגלת לראות לאן מועדות פניה, ועל כן היא פוגשת באתגרים ומחסומים רבים בדרכה, אך בתושייה רבה היא מוצאת את הדרך להתמודד עימם. כך גם האדם, שכבן תמותה אינו יודע את העתיד לבוא והוא פוגש בדרכו קשיים רבים ומגוונים איתם הוא נדרש להתמודד. כמו חיפושית הזבל, עליו למצוא בתוכו את הכלים והאינטליגנציה שיאפשרו לו להתקדם לעבר מטרתו וייעודו, החבויים מן העין.

עבודה עם החומר: כמו חיפושית הזבל, נובר האדם בחומר הגשמי, קשיי היום יום ואתגרי המציאות ולומד לעבוד עימם, לעצבם כך שיתאימו למטרותיו הרוחניות. החיפושית יוצרת מהזבל כדור מושלם, בניסיונה לגלגלו אל מחילתה; כך גם האדם מעבד את אישיותו – בידיעה שלעולם לא ישיג שלמות, היות והחומר זמני ונתון לאנטרופיה, במטרה שלאחר העידון ההכרחי, תהיה אישיותו המיכל האידיאלי לקדושה ולמשמעות.

הליכה אחר הדרכת הקול הפנימי: פעמים רבות נדרשת חיפושית הזבל לעבור מרחק עצום בין המקום בו מצאה גללים לבין האיזור בו תחפור את מחילתה, אך הטבע צייד אותה בחוש כיוון פנימי מפותח, המדריך אותה בדרכה על פני גבעות ועמקים. גם עבורנו הדרך ארוכה ותלולה, ולא תמיד המטרה הסופית נראית ברורה; אך כמו החרפושית, גם אנו צוידנו בחוש כיוון פנימי מפותח, קול דומם המדריך אותנו בחשכת הבערות, אל עבר הרחבת הכרתנו.

התמדה: מסעה של חיפושית הזבל אינו קל ולעתים היא נדרשת, כסיזיפוס המיתולוגי, לגלגל את כדורה בהתמדה במעלה גבעות תלולות, לעיתים כמעט אנכיות לחלוטין; כזהו מסעו של האדם הנושא עמו את כובד הרגליו, פחדיו ועכבותיו, והפיתוי לעצור בצד הדרך ולחדול ממאמץ הוא רב ומזמין. על מנת לחצות את הדרך הארוכה ללא עצירה במקום, צריך ההולך בדרך לעבוד עם ערך ההתמדה, להמשיך בדרכו על אף המרחק, הקשיים, הפחדים והספקות המכבידים שהוא נושא עימו במעלה ההר.

המטמורפוזה שלהאדם הפנימי: למתבונן מהצד, שאינו מכיר את גלגל חייה הייחודי של חיפושית הזבל, נדמה כאילו מגיחה חיפושית שלמה ובוגרת מתוך כדור הזבל כמעשה קסמים, כמו נס של יצירת יש מאין. זהו מסעו של זה, אשר שואף לפרוץ את מגבלות החומר הכובל אותו לאדמה ולצאת חופשי אל עצמאות רוחנית.

מעניין הוא שלא רק המצרים הקדמונים השתמשו באלמנט סמלי זה אודות החרפושית, על מנת לסמל את התפתחותו של האדם הפנימי. הספר "סוד הפרח הזהוב", חיבור סיני טאואיסטי בן המאה ה-12 הדן במדיטציה, מציג את חיפושית הזבל המגלגלת את כדורה, אשר בתוכו מתפתחים חיים כתולדה של מאמצו השלם של המודט בריכוז רוחני. הטקסט ממשיך ושואל: "אם יכולה בריה חדשה לגדול בגללים ולהשיל את עורה, מדוע לא יוכל מעונו של ליבנו האלוהי ליצור אף הוא גוף, אם נמקד את רוחנו בכך?"

שאיפתו של האדם אל אור השמש: מתחת לקליפה הקשיחה והשחורה המגנה על גופה של חיפושית הזבל, נסתרות זוג כנפיים עדינות אשר מאפשרות לה להתרומם באוויר; כך הן גם כנפיו של האדם, שהינן יכולותיו הרוחניות הנחבאות מתחת לשריון העבה של אישיותו, על שלל הרגליה, מגרעותיה ופחדיה. בדומה לחיפושית, יכול האדם להרים את המעטה החיצוני הקשה של חיי היום–יום, לפרוס את כנפיו, לעוף אל עבר השמים ולתור אחר אור השמש – למרות שאופי חייו, כובל אותו אל האדמה, אל דאגות הפרנסה והקיום.

החניכים של מצרים העתיקה ראו בחרפושית סמל לתהליך האבולוטיבי אותו ביקשו לעבור בעצמם, אותו תהליך המשנה את מהותו של האדם, הופך אותו מפחם ליהלום, מזחל לפרפר, מאדם עיוור המזדהה לחלוטין עם אישיותו הזמנית, לאדם–אל, שרגליו מהלכות על האדמה וראשו פונה לשמש.

ביבליוגרפיה:

Andrews, Carol, Amulets of Ancient Egypt, (London, 1994).

Ben-Tor, Daphna, The Scarab, A Reflection of Ancient Egypt, (Tel-Aviv, 1993).

Shaw, Ian & Nicholson, Paul, The British Museum Dictionary of Ancient Egypt, (Barcelona, 1995).

חדשות אקרופוליס בעולם

אתר אקרופוליס הבינלאומי

עיתון אקרופוליס
חדש! הספר ״ריכוז והתעוררות פנימית״ בפורמט דיגיטלי - באתר ״עברית״

מודעת ספר דיגיטלי

Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by New Acropolis Israel
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס